Stemacteren is ondernemen


Toen ik met stemmenwerk en alles daaromheen begon was het niet mijn bedoeling er direct een fulltime job van te maken. Ik werkte al als zelfstandige in mijn consultancy-onderneming. Daar kan ik de pap en het zout mee verdienen.

Als ik om mij heen kijk geldt dat ook voor meeste stemwerkers in mijn omgeving. Voice-over werk is een leuke bonus, dat doe je naast je gewone werk. Er zijn er maar een paar mensen, die vaak pas na een groot aantal jaren ervaring het aandurfden om de knoop door te hakken. Zij besloten met hun stem volledig de kost te gaan verdienen. Zij hadden al voldoende marktaandeel verworven om die stap te kunnen zetten. Een enkele nieuweling die ik ken lukt het snel een plaats in stemmenland te veroveren. Die mensen bewonder ik. Maar het verbaast me niet als ik naar hun eigenschappen kijk:

1.     ze nemen het vak heel serieus en zijn er zelf heel veel mee bezig geweest
2.     ze hebben goed in de smiezen wat er van hen wordt verwacht
3.     ze zijn plezierig in de omgang en hebben een zekere flair
4.     ze bouwen actief aan een netwerk en onderhouden dat omdat daar werk uit voorkomt.

Voor anderen blijkt het een moeizamere weg om echt aan de bak te komen. Er is wel werk, maar je krijgt er maar geen vat op. Ook in andere sectoren zie ik dat verschijnsel vaak. Leuke opleiding gedaan die je na aan het hart ligt en dan als zelfstandige aan de slag. Maar in de harde praktijk blijkt dat van de enthousiaste starters na drie jaar nog maar 5% echt actief is. Waar ligt dat nu toch aan.

Je hebt meerdere stemacteercursussen gedaan, je bent gecoacht, je hebt je in laten schrijven bij de Kamer van Koophandel als ondernemer, je hebt een leuke stemdemo, een creatieve website, een e-mailadres van je eigen bedrijf, visitekaartjes. Je hebt zelfs ge-investeerd in een eigen homestudio en akoestiek omdat je zonder dat nu eenmaal niet aan het werk komt tegenwoordig. Je stuurt je demo naar wat producenten, studios en filmmakers Je zet je demo op stemmenweb en wacht af. En dan gebeurt er nauwelijks iets. Zelden tot nooit belt of mailt er iemand met een aanvraag. Dan geef je het op den duur maar op.

Wie een eigen onderneming begint en zich goed in de markt wil zetten heeft twee belangrijke dingen nodig.

1.     Een startkapitaal en
2.     een plan.

En omdat stemacteren ondernemen is, gelden die voorwaarden ook daar.

Volgende blog meer hierover.

Commentaar
Zie oudere blogs