Een bosje sleutels voor voice-over-succes



Iedereen die een onderneming begint wil daar vanzelfsprekend graag succes mee hebben. Plezier hebben met stemacteren en er je brood mee kunnen verdienen, dat is de mooist denkbare combinatie. Maar om je onderneming te laten slagen heb je om te beginnen minimaal twee dingen nodig. Een startkapitaal en een plan.

Maar laten we dan wel afspreken dat eerst alle andere kwalitatieve aspecten geborgd zijn. Je hebt een goede opleiding gevolgd. Je ontwikkelt jezelf zo nodig logopedisch verder met een goede en gespecialiseerde stemcoach. Je verfijnt je acteerkwaliteiten met een bewezen goede begeleider. Je oefent veel en je hebt een, zoals onze zuiderburen dat zo prachtig omschrijven, radiosonore stem ontwikkeld. Dat is dus een stem die dankzij alle training heerlijk is om naar te luisteren.

Er bestaat geen bedrijf dat vandaag start en morgen al winst maakt. Dat geldt in niet mindere mate ook voor zelfstandige stemacteurs. Je zult als je begint en er deels van moet leven, een overbruggingskapitaal moeten hebben totdat je break-even draait. En dat kan best wel even duren. Je zult ook nog geld moeten overhouden om in een homestudio en akoestiek te kunnen investeren en om jezelf in de markt te zetten.

Het is belangrijk om direct in het begin een strakke tijdsplanning te maken, waarin je precies uitstippelt wanneer je wat geregeld wilt hebben. De bouw van je home-studio, het ontwerpen en bouwen van je website, het drukken van visitekaartjes. Doe dat niet zomaar tussen de bedrijven door maar trek daar in je agenda vaste weekdagen voor uit. Als je het goed wilt doen, dan ben je daarmee echt toch wel circa 20 uur in de week kwijt. Een echte baan dus.

Bepaal ook wanneer je het break-even punt bereikt wilt hebben. Dat is waarop je voortdurend gefocust moet blijven.

Als je alles hebt geregeld ben je vooral veel tijd kwijt met het leggen van contacten met mensen die van je stem en je diensten gebruik moeten gaan maken.
Dat blijkt voor veel mensen lastig en moeilijk. Het helpt om ook dat voor jezelf strak te plannen en er duidelijke doelen bij te stellen. Dus voor het einde van deze maand wil ik minimaal 50 potentiele opdrachtgevers hebben benaderd en hebben gesproken. Kost je dat moeite en merk je dat je handelingsverlegen bent, zoek dan hulp. Bijvoorbeeld bij iemand die ervaring heeft met telefonische acquisitie of vind een stemacteur-buddy om samen aan de slag te gaan. Raak je thuis snel afgeleid en merk je dat je vermijdingsgedrag vertoont? Ga dan eens aan de slag in een zzp-ruimte. In de meeste steden heb je die en bij mij hier in Schiedam zijn ze nog gratis ook. Je vindt daar vast mensen die je verder kunnen helpen en je scherp willen houden. Of wellicht heb je zelf nog een beter idee.
Sommigen denken dat je ondernemen niet kunt leren, dat zit in je. Dat mag misschien zo zijn, maar jezelf verkopen is zeker wel te leren.

Er zijn mensen die een prachtig, professioneel en creatief logo laten ontwikkelen. Dat kost vaak behoorlijk wat geld, maar het helpt je wel om een herkenbare uitstraling te krijgen. Een catchy logo komt dan in alles terug: op je website, je eventuele nieuwsbrief, je briefpapier, je pennen, je visitekaartjes en alles wat je gebruikt om je naam bekender te maken bij mogelijke klanten. Een goed logo moet vooral iets over jezelf zeggen en herkenbaar zijn. Ik kan bijvoorbeeld het logo van Jacqueline Blom (voixla.nl) zo op mijn netvlies oproepen. Dat straalt precies uit wie en wat ze is. Een goede designer kan voor jou ook iets creatiefs ontwerpen dat precies weergeeft wie je bent en wat je doet, en daarbij toch nieuw en verrassend is.

Je zult natuurlijk ook iets aan marktonderzoek moeten doen. Er zijn in Nederland een paar duizend productiebedrijven die geregeld voice-overs nodig hebben. Ik heb inmiddels een bestand aangelegd waar ze bijna allemaal in staan. Dat was behoorlijk wat werk, maar er komt wel wat uit. Er hoeft maar een paar procent van deze bedrijven je eens een opdracht te gunnen en je bent al aardig op weg.

Het is overigens verbazingwekkend te ontdekken hoeveel bedrijven er vlak bij je in de buurt zitten. Je kunt gewoon afspreken om eens langs te gaan, kennis te maken en je kaartje achter te laten.
Stemmenwerk is wat we B2B noemen, business-to-business. De key-succes-factor daarvan is het leggen en onderhouden van persoonlijke relaties.

Ik weet dat sommige mensen niet meer zo geloven in visitekaartjes. Ik ben die mening niet toegedaan. Maar je moet er wel actief iets mee doen. Je moet ermee naar buiten treden. Als je jezelf voorneemt dagelijks aan 3 mensen buiten je eigen kennissenkring goed en enthousiast uit te leggen wat je doet en daaraan je visitekaartje te geven, dan zal je merken dat het na enige tijd gaat werken. Als ook dat vliegwiel eenmaal gaat draaien komen de opdrachten binnen.

Ik ben er zelf een voorstander van om precies te weten hoe de markt in elkaar zit en hoe die zich ontwikkelt. Marketing, techniek en communicatie zijn nu eenmaal mijn bedrijfsmatige achtergrond, waardoor mijn klanten succes hebben. Gegarandeerd dat als je zelf de markt gaat uitpluizen, je allerlei onontgonnen sectoren tegenkomt waar je je stem kunt verkopen en waar de gevestigde voice-overs zich nog niet in bewegen. Dat biedt kansen.

Onderzoek dus de markt en je zult ontdekken dat die veel breder is dan je eigenlijk had verwacht. Kijk vooral goed naar jezelf en onderzoek eerlijk wat je zelf nu eigenlijk kunt. Durf jezelf eens te vergelijken met de gevestigde stemacteurs en ontwikkel een gevoel waar je staat in de markt. Als je eerlijk bent, wordt al snel ook duidelijk waar je nog aan moet werken, maar ook waar jij je nu al in kunt onderscheiden. En met dat onderscheid moet je aan de slag. Je moet de markt bewerken met waar je al goed in bent. Nog sterker maken wat al sterk is. Dat geeft zelfvertrouwen. Specialiseer je en beschiet met die specialisatie de doelen in de markt. Zo dwing je het succes af.


Commentaar
Zie oudere blogs